Skatteverket är en statlig förvaltningsmyndighet i Sverige för frågor inom skatteförvaltningens hela område. Skatteverket handlägger årlig taxering, skatteregistrering av enskilda näringsidkare och bolag, mervärdesskatt och arbetsgivaravgifter med mera.

Skattehandläggare med inriktning mot punktskatter

Är du ekonom och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Trivs du med kundkontakt samtidigt som du vill skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare hos oss har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredningar inom punktskatteområdet.

Om jobbet

Du arbetar med handläggning av punktskatter, i första hand alkohol-, tobaks- och nikotinskattskatt, vilket innebär att granska, utreda och besluta i olika ärenden. I vissa arbetsuppgifter kan det ingå att bedöma företags ekonomiska status. Du är Skatteverkets ansikte utåt genom att svara på frågor om punktskatter främst från företag, via telefon och e-post. Det kan förekomma resor i tjänsten.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärende både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbetstid och fritid.

Du tillhör sektion 1 på punktskatteenheten på storföretagsavdelningen, med placering i Ludvika eller Örebro. På vår sektion är vi 17 kollegor och finns på orterna Ludvika och Örebro.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

  • vara utvecklingsorienterad och öppen för förändringar
  • ha ett kundanpassat förhållningssätt och bra bemötande
  • vara bra på att samarbeta
  • ha god förmåga att kommunicera pedagogiskt och enkelt både i tal och skrift
  • ha god förmåga att fatta beslut.

Du ska även ha:

  • avslutad högskoleutbildning om minst 180hp/120p inom ekonomi eller juridik
  • aktuell arbetslivserfarenhet inom kundsupport eller service där du besvarat inkommande frågor via telefon eller personliga möten, exempelvis från bank eller inom Skatteverket.

Det är önskvärt att du har läst skatterätt, minst 15hp, på högskolenivå och att du har aktuell arbetslivserfarenhet av ekonomiska utredningar.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.